Zawgyi ျဖင့္ဖတ္ရန္

 

ထိုအေၾကာင္းအရာသည္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။ ဂမီ ၻရ ေလာက၏ အထြတ္အထိပ္ လွ်ိဳ ့ဝွက္ ခ်က္ဟု ဆိုနိုင္သည္။ စၾကာမင္းႏွင့္ စၾကာရတနာ အေၾကာင္း၊ စေကၠာမ အတတ္ပညာအေၾကာင္းမ်ားကို ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ ဖတ္ရႈရသည္။ထိုေလ့လာဖတ္ရႈရ မႈမ်ားေၾကာင့္ မဟုတ္နိုင္၊ မျဖစ္နိုင္ဘဲ ေရးသားေဖာ္ ျပထားျခင္းဟု ေျပာ၍မရပါ။ ျမတ္ဗုဒၶ ၏ စာေပ မ်ားသည္ ဒဏၰာရီမ်ား မဟုတ္ပါ။ ပါရမီေတာ္စဥ္ေလ်ာက္၍ ျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ ဘဝ အေတြ႕အႀကဳံေပါင္းမ်ားစြာမွ ထြက္ေပၚေတာ္မူလာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းကို ကြၽန္ုပ္တို႔ လက္ခံနိုင္ၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။

သိပၸံနည္းမက်ပါဟု အခ်ိဳ႕က မိမိတို႔သိထားေသာ ဗဟုသုတ အနည္းငယ္ ႏွင့္ ေစာဒကတက္ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ သိပၸံကို ဝိဇၨာတည္းဟူေသာ သိမႈ (အဆုံးစြန္ေသာ သိမႈ)ႏွင့္ ႏွိုင္းယွဥ္ျခင္းငွာ မသင့္ေတာ္ပါ။ သိပၸံပညာ ဟူသည္ ဓာတ္သဘာဝမ်ားကိုလက္ေတြ႕ ေပါင္းစပ္ျခင္း၊ေလ့လာသုေတသနျပဳျခင္းသေဘာ မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း မ်ားသည္ ဝိဇၨာပညာ၏ ကိုင္းတက္(သို႔မဟုတ္) အစိတ္အပိုင္းမွ်သာျဖစ္သည္။ ဥပမာ – ယေန႕ စကားေျပာဆက္သြယ္ေနေသာ တယ္လီဖုန္းျဖင့္ကမာၻ႔ေနရာအႏွံ႕အျပားကို အခ်ိန္ပိုင္း အတြင္း ဆက္သြယ္နိုင္သည္။

ကမာၻ႔ျဖစ္ စဥ္မ်ားကို အင္တာနက္မွတစ္ဆင့္ ကမာၻႀကီးကို လက္ဝါးေပၚ တင္ၿပီး ၾကည့္ရႈနိုင္သည္။ ထိုပညာမ်ား သည္ ယေန႕ သိပၸံပညာအသီးအပြင့္မ်ားျဖစ္သည္။သိပၸံေခတ္မ်ားသို႔ မေရာက္မီကပင္ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ား စြာက ေလာကီဓရဝိဇၨာရွင္ႀကီးမ်ား၊ စ်ာန္အဘိညာဥ္ရ ပုဂၢိဳလ္ထူးႀကီးမ်ားသည္ စိတ္အတတ္ႏွင့္ ကမာၻေပါင္း မ်ားစြာက ျဖစ္ရပ္မ်ားကို သိျမင္ခဲ့ၾကသည္။ေျမႀကီးကို လွ်ိုးဝင္ျခင္း၊ေကာင္းကင္တြင္ ပ်ံသန္းျခင္းျပဳခဲ့ၾကသည္။ ခႏၶာလြင့္ျခင္းအတတ္ႏွင့္ စၾကဝဠာအႏွံ႕ ခရီးဆန္ ့ခဲ့ၾကသည္။ စ်ာန္အဘိညာဥ္ ရေသာ ရဟႏၲာႀကီး မ်ားကမူ ဆိုဖြယ္မရွိေအာင္ အနႏၲတန္ခိုးကို ပိုင္ဆိုင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ယေန႕သိပၸံပညာရပ္မ်ားသည္ ယေန႕ေခတ္ ကမာၻႀကီး၌ အလြန္ေခတ္ေနာက္က်စြာ ေတြ႕ျမင္သိရွိလာျခင္းဟု ဆိုရပါလိမ့္မည္။ဝိဇၨာပညာသည္ စိတ္တစ္လုံးသာ အဓိက ျဖစ္သည္။ အျခားမည္သည့္အေထာက္အကူပစၥည္းမွ မလိုပါ။ လွ်ပ္စစ္၊ ကြန္ရက္ စေသာ ခ်ိတ္ဆက္ ကိရိယာမ်ား၏ အပ၌သာရွိသည္။ ေဆာင္းပါး၏ လိုရင္းသေဘာကို တင္ျပပါ မည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေသာ ကမာၻ႔နိုင္ငံမ်ားတြင္ ေျပာဆိုေနၾကေသာ စၾကာမင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ စနစ္ အေၾကာင္းျဖစ္သည္။

 

စၾကာမင္း အေၾကာင္းကို ယေန႕ ကမာၻႀကီးတြင္ ဒ႑ာရီဆန္၍ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ အယူအဆ တစ္ခုဟု ထင္မွတ္ၾကသည္။ သို႔ျငားလည္း စၾကာမင္း စြဲလမ္းသူမ်ားကို ကြၽန္ုပ္ျမင္ဖူးသည္။ ရဟန္း တစ္ပါးျဖစ္ေသာ ကြၽန္ုပ္သည္ ဝတ္ေဆာက္ တည္ရန္ ပဲခူးတိုင္းအတြင္းရွိ ဒိုက္ဦးၿမိဳ႕နယ္ဖေအာင္ ဝဲ႐ြာႀကီးသို႔ ေရာက္သြားခဲ့ဖူးသည္။ ထို႐ြာတြင္ ရက္အတန္ၾကာ သီတင္းသုံးေနစဥ္ရဟန္းအတတ္၊ ပိဏၰပတ္ဆိုသည့္အတိုင္း ပိဏၰပတ္ ဆြမ္းခံႂကြခဲ့သည္။ ထို႐ြာရွိ ဆြမ္းေလာင္းလႉတို႔ ထဲတြင္ ေရွးဆန္ဆန္ ဒကာႀကီးတစ္ဦးကိုေတြ႕ခဲ့ရ သည္။

ထိုဒကာႀကီးသည္ ေန႕စဥ္ သံဃာေတာ္မ်ားကိုဆြမ္းေလာင္းလႉခဲ့သည္။သူသည္ သန္႔ရွင္းသပ္ ရပ္စြာ ဝတ္စားထားၿပီး ေႂကြေရသုတ္ဇလုံႀကီးႏွင့္ အျပည့္ ေကာက္ႀကီးဆန္ႏွင့္ခ်က္ထားသည့္ ဆြမ္းမ်ားကို သံဃာေတာ္မ်ားကိုရိုေသစြာေလာင္းလႉသည္။ တစ္ခါေလာင္းၿပီးတိုင္း ႏႈတ္ဖ်ားမွ ဤသို႔ေရ႐ြတ္ ဆုေတာင္းခဲ့သည္။‘‘ဤေကာင္းမႈေၾကာင့္ စၾကာဝေတးမင္းႀကီး ျဖစ္ရပါလို၏…အရွင္ျမတ္တို႔ဘုရား …’’ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ထိုဆုေတာင္းကို တစ္ေန႕တည္းမဟုတ္။ ေန႕စဥ္ ဆြမ္းေလာင္းလႉၿပီးတိုင္း ႏႈတ္မွအသံထြက္၍ ပီသၾကည္လင္ေသာအသံႀကီးျဖင့္ ေလးေလးနက္ နက္ဆုေတာင္းျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ ထိုဒကာႀကီးကို ကြၽန္ုပ္ သတိရေနသည္။ သူသည္ စၾကာဝေတးမင္းႀကီး ျဖစ္ခ်င္ေသာ သာမန္ေက်းလက္ေဒသေန ျမန္မာလူမ်ိဳး ေတာင္သူတစ္ဦးသာျဖစ္ေလသည္။ စိတ္တြင္ ႀကံစည္ေတြးေတာေန႐ုံမက ႏႈတ္ဝစီႁမြက္၍ ဆု ေတာင္းခဲ့သည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား အဘယ္မွ်ရွိသည္ကို ေတြးၾကည့္မိပါသည္။

ျမန္မာ့ သမိုင္းစဥ္တြင္ စၾကာမင္းဟူ၍ မရွိေသာ္လည္း စၾကာမင္းေလာင္းဆိုသူမ်ား၊ စၾကာမင္းဟု မိမိကိုယ္ကို ထင္မွတ္ခဲ့သူမ်ား ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။သေရေခတၱရာေခတ္တြင္ ပ်ဴဘုရင္ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီးသည္ လံွ စၾကာပိုင္ရွင္ျဖစ္သည္။ သူသည္ မိမိကိုယ္ကို စၾကာမင္းဟု ယုံၾကည္ေၾကာင္း သမိုင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ ဖတ္ရႈရသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ ဗဒုံမင္း(ေခၚ)ဘိုးေတာ္မင္း တရားႀကီး၏ျမစ္ေတာ္ေလးသည္ စၾကာမင္း၏ အဂၤါရပ္လကၡဏာမ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံသူဟု အယူ ေတာ္ရွိခဲ့သည္။ စၾကာကိုယ္ေတာ္ေလးဟု လူအမ်ားက ေျပာဆိုၾကၿပီး ေညာင္ရမ္းၿမိဳ႕ကို စားခြင့္ရခဲ့သည္။ ေနာင္တြင္ ေရမွာေဖ်ာက္ဖ်က္ခံရစဥ္ ဘိုးဘိုးေအာင္ (ဝိဇၨာႀကီး)က ကယ္တင္ေစာင့္ေရွာက္ထားသည္ဟု ဆိုေလသည္။

ျမန္မာတို႔သည္ ယေန႕ေခတ္တိုင္ ဘိုးဘိုးေအာင္ႏွင့္ အေစာင့္ေရွာက္ခံစၾကာမင္းသားေလး ကို ေမွ်ာ္ေနၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ ဘုရားေစတီမ်ားတြင္ စၾကာမင္းႏွင့္ ဘိုးဘိုးေအာင္႐ုပ္တုတို႔ကို အထိန္း အမွတ္ျပဳလုပ္တတ္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထိုသမိုင္းျဖစ္စဥ္မ်ားသည္ ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ ဖတ္ရႈရေသာ စၾကာဝေတး မႏၶတ္မင္းအေၾကာင္းမ်ား၏ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာေတာ္တြင္ စၾကာမင္းႏွင့္ စၾကာရတနာမ်ားအေၾကာင္းပါသည္။

စၾကာမင္းဟူ သည္ ‘‘စၾကာယာဥ္ရေသာမင္း’’ဟု ျမန္မာအဘိဓာန္တြင္ ဖြင့္ဆိုထားသည္။စၾကာယာဥ္ကို စၾကာမင္း တို႔သာ စီးနင္းခြင့္ရေသာ အထူးယာဥ္ဟုဆိုသည္။ စၾကာမင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ မဟာသုဒသနဇာတ္၊ ကလိဂၤေဗာဓိဇာတ္၊မႏၶတ္မင္းဇာတ္တို႔တြင္ ေတြ႕ရ သည္။ စၾကာမင္းသည္ ေရွးဆုေတာင္းႏွင့္ ပါရမီ ျပည့္စုံေသာအခါကာလတြင္ ေျခဖဝါး၌ စၾကာပုံေတာင္း တံဆိပ္လကၡဏာပါၿပီး ေမြးဖြားလာရသည္။ကြၽန္းႀကီးေလးကြၽန္းႏွင့္တကြ ျမင္းမိုရ္ေတာင္ကိုပင္ စိုးမိုး ခြင့္ရသည္ဟု ဆိုေလသည္။ စၾကာမင္း၏ အဂၤါရပ္ မ်ားမွာ –

၁။ စၾကာပုံေတာင္းရတနာ

၂။ ဆင္ပ်ံရတနာ

၃။ ျမင္းပ်ံရတနာ

၄။ ပတၱျမားရတနာ

၅။ ေျမာက္ကြၽန္းသူ မိဖုရားရတနာ

၆။ သားႀကီးၾသရသရတနာ

၇။ သူေဌးရတနာ ဟူေသာ ရတနာခုနစ္ပါး ပိုင္ဆိုင္သည္ဟုဆိုပါသည္။စၾကာမင္းသည္ ဘုရား၊ ပေစၥကဗုဒၶါ၊ ရဟႏၲာ အရိယာတို႔မွလြဲလွ်င္ လူတြင္ အျမင့္ျမတ္ဆုံးေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။

ရတနာသုံးပါးကို ကိုးကြယ္သူ၊ ဗုဒၶတရားေတာ္ကိုက်င့္သုံးသူတို႔သည္ နိဗၺာန္တိုင္ မ်က္ေမွာက္ျပဳနိုင္ပါသည္။ စၾကာမင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ တိုင္းျပည္၌ေနထိုင္ၾကေသာ ျပည္သူ ျပည္သားတို႔သည္ သီလေစာင့္ထိန္းၿပီး၊ သူေတာ္ေကာင္းတရား ကို လက္ကိုင္ထားသူမ်ားျဖစ္၍ လက္ရွိ ဘဝ၌လည္း ျပည့္စုံေကာင္းမြန္ေသာ လူမႈဘဝႏွင့္ ႀကဳံၾကရၿပီး တမလြန္ဘဝ၌လည္း စၾကာမင္းႀကီးႏွင့္အတူ နတ္ ႐ြာသို႔ လားေရာက္ၾကရေၾကာင္း ဆိုပါသည္။

စၾကာ မင္းတြင္ က်င့္စဥ္ရွိသည္။အဂၤုတၱရပါဠိေတာ္၌ စၾကာမင္းက်င့္ဝတ္သုံးပါး၊ စၾကာမင္းက်င့္ဝတ္ ၁၂ ပါးႏွင့္ စၾကာမင္းျဖစ္ေၾကာင္း ကုသိုလ္သုံးပါးတို႔ကို ေဖာ္ျပထားပါသည္။စၾကာမင္း၏ စီးေတာ္ယာဥ္ စၾကာရတနာ ကို(စၾကာပုံေတာင္း) ဟုေခၚသည္။ ႏြားလွည္းဘီးသ႑ာန္ရွိေသာ လည္ပတ္နိုင္သည့္ယာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။စၾကာဆိုသည္မွာ လည္ပတ္နိုင္သည့္ယာဥ္ပင္ ျဖစ္သည္။ စၾကာဆိုသည္မွာ လည္ပတ္တတ္ေသာ စက္ ဟုဆိုသည္။ ထိုယာဥ္ပ်ံကား အစြမ္းႀကီးမားသည္။ ေကာင္းကင္သို႔ ပ်ံတက္နိုင္သည္။ေျမလြာကို လွစ္ ခြဲ၍ သြားနိုင္သည္။ ထိုသို႔သြားရာတြင္ မင္းကို အမႉး ျပဳ၍ ဗိုလ္ပါ၊ ပရိသတ္ႏွင့္တကြ ေလးကြၽန္းလုံးသို႔ လွည့္လည္နိုင္သည္။ အထက္နတ္ျပည္သို႔လည္း တက္နိုင္သည္ဟု (မႏၶတ္စၾကာမင္းဝတၳဳ)တြင္ ေဖာ္ ျပထားေလသည္။ ဤတြင္ စၾကာမင္းသည္ လူသားျဖစ္ပါလ်က္ဤမွ်ဆန္းၾကေသာ ပါရမီကုသိုလ္ထူးပိုင္ရွင္ ျဖစ္ရ သည္မွာ အံ့ၾသစရာ၊ မယုံနိုင္စရာ ျဖစ္ေနသည္။

ေလာကႀကီးတြင္ မျဖစ္နိုင္ေသာ အေၾကာင္းတရား ေပါင္းမ်ားစြာ ရွိသည္ဟု ထင္မွတ္ရပါေသာ္လည္း မျဖစ္နိုင္ဟုဆိုရန္ ခဲယဥ္းေသာျဖစ္စဥ္မ်ား ရွိေနတတ္ ပါသည္။ မိမိတို႔ဉာဏ္မမီျခင္း၊ မသိနားမလည္ျခင္းသာဟု ယူဆမိပါသည္။ မေတြ႕၍ မယုံ၊ မျမင္မၾကား ၍ မသိနိုင္ဘဲ အရွိတရား၊ အမွန္တရားမ်ားသည္ ေမာဟအေမွာင္ဖုံးလြမ္းေနျခင္းေၾကာင့္ လုံးလုံး လ်ားလ်ား ေပ်ာက္ကြယ္ေနတတ္ပါသည္။ ထိုသေဘာ မ်ားကို ယေန႕ေခတ္တြင္ပင္ကြၽန္ုပ္တု႔ိ မျမင္ရေသာ္ လည္း ဝိဇၨာရွင္မ်ား၊ စ်ာန္အဘိညာဥ္ရသူမ်ားက သိ နိုင္ျမင္နိုင္စြမ္း ရွိၾကပါသည္။ စၾကဝဠာႀကီးသည္ အမွန္ပင္ လွ်ိဳ ့ဝွွက္ေသာ သေဘာ ရွိပါ၏။ ထိုသေဘာကိုသိရန္ျဖဴစင္ေသာ သီလႏွင့္အက်င့္စရဏ မွန္လွ်င္ သိနိုင္ၾကသည္သာ ျဖစ္ပါ၏။

 

ပါရမီရွိသူ၊ ဆုပန္ခ်က္ရွိသူမ်ားက ပို၍ သိပိုင္ခြင့္ရွိတတ္ၾကပါသည္။ ဝိဇၨာရွင္ပုဂၢိဳလ္တို႔က ပဌာန္းဆက္ရွိသူ ပါရမီရွင္တို႔ကို ကူညီေလ့ရွိၾကပါ သည္။ ထိုသူသည္ အရွင္ေမြး ေန႕ျခင္းႀကီး ဆိုသကဲ့ သို႔ အသိေပါက္လြယ္လွပါသည္။ ဝိဇၨာပညာရွင္ႀကီးတို႔သည္ ထြက္ရပ္အတတ္ကို က်င့္သုံးရာတြင္ျပဒါးဓာတ္ကို အသုံးခ်ျခင္းႏွင့္ အျခားေသာ အင္း၊ အိုင္၊ စမ အတတ္မ်ားကို အသုံး ခ်တတ္ၾကပါသည္။ ဝိဇၨာတို႔၏ အဆင့္ျမင့္ပညာရပ္မွာမူ စေကၠာမ အတတ္ေခၚ သမထက်င့္စဥ္ (စိတ္အတတ္) သာ ျဖစ္ေလသည္။ စေကၠာမအတတ္ကို သမထက်င့္စဥ္ၿပီးေျမာက္ ေအာင္ျမင္ျခင္းဟု ဆိုနိုင္ သည္။

သူတို႔သည္ အာကာသကသိုဏ္းစက္မ်ားကို အထူးျပဳ၍ ေလ့က်င့္ၾကသည္။ အဆင့္ျမင့္လာေသာအခါ မိမိတို႔၏႐ုပ္ခႏၶာမ်ားကို ထားခဲ့ၿပီး ေလ့က်င့္ထားေသာ ကသိုဏ္းစက္ဝန္းမွတစ္ဆင့္ အေငြ႕သ႑ာန္ ႐ုပ္ခႏၶာကို ဝိညာဥ္သြားရာ လြင့္ေမ်ာလိုက္ပါၾကေတာ့ သည္။ စေကၠာမအတတ္ရွင္ ဝိဇၨာတို႔သည္ သူတို႔၏ အာကာသစက္ဝန္းနိမိတ္ျဖင့္စၾကာယာဥ္တစ္မ်ိဳးကို ဖန္တီးနိုင္ၾကသည္။ ထိုစၾကာယာဥ္သည္ စေကၠာမ ပညာရပ္၏စြမ္းအားကိုလိုက္၍ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္နိုင္သည္။ ဘဲငန္းႀကီးသ႑ာန္၊ ဆင္သ႑ာန္၊ ဂဠဳန္ငွက္သ႑ာန္၊လွည္းဘီး၊ ပန္းရထား၊ယခုေခတ္သုံး ဟယ္လီေကာ္ပတာ၊ ေလယာဥ္ပ်ံ စသည္ျဖင့္ စိတ္သြားရာ ဖန္တီးနိုင္ၾကသည္။ ဗုဒၶစာေပတြင္စေကၠာမအတတ္အေၾကာင္း ကို ဥေတနရာဇာဝတၳဳတြင္ ေတြ႕ရသည္။ ၎ အတတ္ကို‘‘ဘူတူတ၊ဝါဟန’’ အတတ္ ဟု ေခၚသည္။

စက္ႀကိဳးယႏၲရားအတတ္ ဟုလည္း သုံးႏႈန္းခဲ့သည္။ ‘‘ကဋဝါဟန’’ဇာတ္တြင္ ေကာသမၺီျပည့္ရွင္ ေဗာဓိ ကုမုမၼာရမင္းသည္ကဋဝါဟနအမည္ ရွိေသာ ဗိသုကာႀကီးကို ‘‘ေကာ္ကႏု’’အမည္ျပာသာဒ္ ဗိမာန္ေတာ္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ေစသည္။ ထိုဗိမာန္ႀကီးမွာ သူတစ္ပါးတို႔ လိုက္မမီေအာင္ ထူးျခားခမ္းနား သည္။ မင္းသည္ ေႏွာင္းလူတို႔ ဤထက္ေကာင္း ေသာ ဗိမာန္မ်ိဳး မေဆာက္လုပ္ေစလိုေသာေၾကာင့္ ဗိသုကာႀကီးကို လက္စတုံး သတ္ျဖတ္ရန္ ႀကံစည္ ထားသည္။ ထိုအႀကံကို ကဋဝါဟနဆရာႀကီးက ရိပ္စားမိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာ္ကႏုဗိမာန္ႀကီးကို အခ်ိန္ဆြဲ၍ ေဆာက္လုပ္သည္။ လွ်ို႔ဝွက္စြာေသာ ဂဠဳန္႐ုပ္ႀကီးကိုလည္း ဖန္တီးထားခဲ့သည္။

 

ထိုဂဠဳန္ ႐ုပ္ႀကီးအတြင္း မိမိ၏တပည့္ႏွင့္ေဆြမ်ိဳးအေပါင္းကို ဝင္ေရာက္ေစၿပီး ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းတစ္ေနရာသို႔ ထြက္ေျပးခဲ့သည္။ဗုဒၶဝင္တြင္ပါဝင္ေသာ စေကၠာမ ပညာႏွင့္ ဆက္ေနေသာဇာတ္လမ္းျဖစ္သည္။ ကြၽန္ုပ္ေလ့လာဖတ္ရႈရေသာ ဝိဇၨာဓရမွတ္ တမ္းမ်ားအရ စေကၠာမအတတ္ဟူသည္သိၾကားမင္း စေသာ နတ္တို႔၏ ဖန္ဆင္းျခင္းအတတ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ လူသားတို႔တြင္ ဘုန္းကံပါရမီ ႀကီးရင့္သူမ်ားျဖစ္ေသာ ဝိဇၨာဓိုရ္၊ ထြက္ရပ္ေပါက္၊ စ်ာန္အဘိညာဥ္ရ တန္ခိုး ရွင္ႀကီးမ်ားသည္စေကၠာမအတတ္ကို နတ္မ်ား သဖြယ္ တတ္ေျမာက္ေတာ္မူၾကသည္။ ထိုအတတ္ သည္ စိတ္မွျဖစ္ေသာ စိတ္ယႏၲရားအတတ္ဟု သစၥာ ဗလမွတ္တမ္းမ်ားကဆိုပါသည္။

စက္႐ုပ္ယႏၲရား ႀကီးကို ဖန္တီးေနျခင္းမဟုတ္ဘဲ သမထအတတ္ႏွင့္ ကသိုဏ္းဝန္းမ်ားမွတစ္ဆင့္ ဖန္ဆင္းမႈမ်ိဳးဟု ဆိုပါ သည္။ ဗုဒၶဝင္ဇာတ္ေတာ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ (မဟာဝင္၊ ဒီပါဝင္)တြင္ ေကာႏၲေဒဝီဟူေသာ ဟိမဝႏၲာေရာက္ ‘‘ကဋဝါဟန’’မင္း၏အဆက္အႏြယ္မင္းသမီး တစ္ပါးသည္ ဟိမဝႏၲာေတာနက္ႀကီးထဲ၌ ဂဠဳန္ ယႏၲရားငွက္႐ုပ္ကို ဖန္တီး၍ ေပ်ာ္ျမဴးေနစဥ္ ပါဠလိ ပုတ္ျပည္မွ မုဆိုးတစ္ဦးႏွင့္ေတြ႕ၿပီး ခ်စ္ႀကိဳက္ ေပါင္းသင္းၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထိုျဖစ္စဥ္တြင္ ေကာႏၲေဒဝီသည္ သိပၸံေခတ္ကဲ့သို႔ စက္႐ုပ္ကို ဖန္တီး ျခင္းမဟုတ္ဘဲ စိတ္ယႏၲရားမွျဖစ္ေသာ စေကၠာမအတတ္ႏွင့္ ဂဠဳန္႐ုပ္ဖန္တီးလ်က္ ေပ်ာ္ပါးျခင္းသာျဖစ္သည္။

ထိုဇာတ္ေတာ္စကားမ်ားအရ ၎ေဆြမ်ိဳး စုတို႔၏ေခါင္းေဆာင္ ကဋဝါဟနဗိသုကာႀကီးမွာ စက္ ယႏၲရား (သမထ)အတတ္ႏွင့္ ဂဠဳန္႐ုပ္ႀကီးကို ဖန္တီးခဲ့ေၾကာင္း ေတြးဆနိုင္ပါသည္။ (ေစာခြန္ေနာင္၏စကားခ်ပ္-အၾကင္သူသည္ သင့္မ်က္ေစ့ျဖင့္ ျမင္မွ ယံုမည္ဆိုလ်ွင္ျဖင့္ ေလ ေတာင္ရွဴမေနသင့္ေတာ့ေပ။ ေသသာေသပါေလ။)

Credit.H.H